Korepetycje czy szkoła językowa?

Dylemat, który dotyczy wielu. Wraca jak bumerang z początkiem każdego kolejnego roku szkolnego. Zarówno jedna i druga opcja mają swoich zwolenników i przeciwników. Ale która opcja jest rozwiązaniem lepszym właśnie dla Ciebie? Przygotowaliśmy – specjalnie dla Ciebie – zestawienie, które pozwoli Ci zatrzymać się na chwilę i pomoże w podjęciu decyzji:

JAKOŚĆ – GDZIE SZUKAĆ DOWODÓW?

Słowo wyświechtane i odmieniane przez przypadki przez wszystkich. Jak sprawdzić zasadność użycia tego właśnie terminu?

Warto zastanowić się nad odpowiedziami na kilka pytań:

Czy lektor, który będzie prowadził zajęcia moje/ mojego syna/mojej córki jest samotnym okrętem czy też ma wsparcie zespołu metodycznego?

Czy ktoś nadzoruje/ weryfikuje scenariusze jego zajęć, techniki, których używa w czasie zajęć, tempo lekcji, pomoce dydaktyczne i tysiąc innych czynników?

Czy lekcje są systematycznie monitorowane? Czy jest motywowany do poszerzania swojego warsztatu pracy, korzystania z nowoczesnych nowinek dydaktycznych, przestrzegania procedur i standardów?

Czy jakość zajęć, kwalifikacje kadry są weryfikowana przez niezależne instytucje typu kuratorium oświaty, Personnel Training Institute, Dekra Polska?

SPRAWNA ORGANIZACJA?

Czy podpisujesz umowę, w której jasno określone są standardy, których oczekujesz, liczba godzin do zrealizowania, gwarantowana wysokość opłaty, warunki dotyczące rozwiązania umowy?

Co w przypadku choroby lektora/korepetytora? Czy będzie miał go kto zastapić? Czy założona liczba godzin zostanie zrealizowana czy będziesz musiał szukać kogoś w ciągu roku?

Czy możesz spodziewać się telefonu z pytaniem „Czy jest Pan/Pani zadowolona z kursu? Czy jest coś, co możemy udoskonalić?”

Czy osoby, którym powierzasz rozwój językowy swój/swojego dziecka obowiązują jakieś wypracowane procedury, standardy?

Czy organizacja kursów  jest weryfikowana i doceniana certyfikatami SUS 2.0 czy Talent Friendly Company?

W końcu jakże aktualne pytanie – co jeśli zajedzie potrzeba nauki zdalnej? Warto zapytać, zbadać jak poradziła sobie z tym wyzwaniem szkoła/korepetytor do tej pory? Jakie są ich doświadczenia? Czy dostosowali się do warunków? Jak wtedy wyglądał kontakt Uczeń-Szkoła czy Uczeń-Korepetytor? Co kryło się w ich definicji „zdalnego nauczania”? Czy były to zestawy prac domowych czy lekcje w czasie rzeczywistym, w których Twój Syn/Córka brał aktywny udział? Jak wyglądało wsparcie szkoły/korepetytora? Jak sprawdziła się zaproponowana platforma? A może przekroczyli Twoje oczekiwania oferując coś extra, np. bezpłatny dostęp do atrakcyjnych narzędzi? I w końcu, czy ktoś odważył się podjął trud zapytania „Jak wrażenia? Czy spełniliśmy Twoje oczekiwania?”

SYSTEMATYCZNE BADANIE EFEKTÓW?

people, business and technology concept – smiling young woman with laptop computer showing thumbs up and sitting at table over office window background

Czy wiesz jak wyglądają zajęcia Twojego syna/córki?

Czy możesz wziąć udział w zajęciach i zobaczyć jak w praktyce wygląda proces nauczania?

A może w drzwiach sali jest lustro weneckie, dzięki któremu możesz obserwować właściwie każde zajęcia?

Czy zostałeś/zostałaś kiedyś zaproszona na obchody „święta”, podczas którego Twoje dziecko wraz z lektorem chwali się postępami?

Czy efekty sprowadzają się do pomocy w odrabianiu pracy domowej czy lektor koncentruje się na długofalowych efektach jak swobodna komunikacja, umiejętność rozumienia ze słuchu, kompetencje pozwalające na swobodne korzystanie z wykładów anglojęzycznych, czytania prasy, literatury, szerokich możliwościach kariery w przyszłości?

POSTĘPY – SĄ CZY ICH NIE MA?

Każdy z nas wie, że uczyć można się wiele lat, nawet tym chwalić. Prawdziwą weryfikacją jest życie:

Czy radzę sobie na wakacjach za granicą?

Czy potrafię nawiązać konwersację w typowych, życiowych sytuacjach?

Czy udział w wydarzeniach, na których język angielski jest językiem dominującym (konferencje, wykłady, spotkania) budzi mój lęk?

Czy miejsce,  w którym się uczę daje możliwość sprawdzenia się w terenie (np. na obozach zagranicznych?)

Czy uczę się konkretnych umiejętności – mówienie, rozumienie ze słuchu, pisanie, negocjowanie, wyrażanie opinii, rozumienie tekstu pisanego- czy koncentruję się na nauce słówek i dewizie ZZZ – (zakuj-zdaj-zapomnij)?

RELACJE

Czy lektor nawiązuje relacje z uczniem? Czy cieszy się na widok mojego syna/mojej córki?

Czy widzę zaangażowanie? Czy jestem informowany/informowana o tym, czego moje dziecko nauczyło się na dzisiejszych zajęciach? Czy w razie problemów z jakimś zagadnieniem mogę liczyć na wsparcie, pomoc?

REALIZACJA PROGRAMU I ODWOŁYWANIE ZAJĘĆ?

Czy kurs/korepetycje, na które zapisałem syna/córkę mają jakiś rozkład materiału, który jest konsekwentnie realizowany przez cały rok? Co jeśli z jakichś przyczyn – grypa, przeziębienie dziecka, zbliżająca się komunia, ciąża – lektor nie będzie mógł prowadzić zajęć? Czy będzie miał go/ją kto zastąpić? Czy też będę musiał/musiał szukać kogoś w ciągu roku? Czy kilkudziesięcioosobowy zespół lektorów i podpisana umowa nie dają w tej kwestii większej gwarancji?

SZKOLENIA?

Z pewnością są korepetytorzy, którzy regularnie się szkolą i inwestują rozwój swoich kompetencji, prenumerują fachową literaturę, wymieniają się nowinkami. Chyba, że w kieracie życia codziennego nie znajdują już na to czasu i siły. W dobrej szkole językowej standardem są:

– regularne szkolenia wewnętrzne zarówno z zakresu metodyki, psychologii czy nowinek technologicznych,

– system dofinansowania szkoleń zewnętrznych, wymiana doświadczeń po każdym odbytym szkoleniu;

– opieka metodyka nad każdym lektorem, wyznaczanie indywidualnych celów;

– prenumerata fachowej prasy, do której dostęp mają wszyscy lektorzy;

– biblioteczka metodyczna z pozycjami metodycznymi i dydaktycznymi;

– ścieżka awansu będąca istotnym bodźcem do rozwoju;

SALA?

Choć niektórzy mogą uważać, że ma ona drugorzędne znaczenie, to jednak większość zgadza się z twierdzeniem, że dużo mówi ona o jakości samych zajęć. W dobie rozwijających się technologii cenimy sobie aktywizujące techniki. Trudno komukolwiek wyobrazić sobie grupę trzylatków siedzących przez całe zajęcia na dywanie i grzecznie powtarzających słówka czy zwroty. Mission impossible;) A młodzież czy dorośli po całym dniu w szkole czy w pracy? Tutaj niezbędne są kolorowe pomoce wizualne, niesztampowe pomysły, techniki ułatwiające zapamiętywanie, techniki aktywizujące i integrujące grupę. Projektor, liczne pomoce dydaktyczne, nowoczesne aplikacje umożliwiające utrwalanie materiału w drodze do szkoły, w samochodzie czy kolejce do lekarza są tu na wagę złota.

CIĄGŁOŚĆ I PRZEWIDYWALNOŚĆ

Każdy z nas miał kiedyś przedmiot w szkole publicznej, na którym nauczyciel zmieniał się wielokrotnie i wrażenie było takie, że zawsze zaczynając od początku właściwie cały czas „wałkujemy” to samo. Często tak bywa z notorycznie zmieniającymi się korepetytorami. Jak to wygląda w szkole językowej?

Po pierwsze program nauki w danej szkole – gdzie jestem zaczynając naukę i gdzie będę za 5 lat.

Po drugie szczegółowe raporty przygotowywane przez każdego lektora dla każdej prowadzonej przez niego grupy. Dotyczą nie tylko zrealizowanego materiału, ale też materiału, który należy jeszcze utrwalić, ulubionych gier i zabaw, tempa pracy, najzdolniejszych uczniów i tych , którzy wymagają wsparcia, podręcznika i wielu innych aspektów. Dzięki takiemu systemowi, ewentualne zmiany lektora są przeprowadzane płynnie, z największą starannością i szacunkiem dla potrzeb grupy. Program realizowany jest bez zakłóceń, w tempie dostosowanym do możliwości grupy, przy wsparciu czuwającego nad całością metodyka.

WSPARCIE+

Wydawać by się mogło, że kiedy wspiera mama, tata, babcia, dziadek lub żona i dzieci to wystarczy. Ale jeśli do tego dodamy pakiet nagrań mp3 ze słówkami i zwrotami poznanymi na zajęciach, których można słuchać w drodze do szkoły czy pracy, sprzątając mieszkanie czy gotując obiad… to może tylko kilkukrotnie skrócić drogę do naszego celu językowego. Co powiecie na pakiet „quizlet”, dzięki któremu można ćwiczyć pisownię, słówka i zwroty na smartfonie… nawet w toalecie;) A biblioteczka językowa z literaturą na 7 poziomach zaawansowania z pozycjami zarówno dla dzieci jak i dla młodzieży i dorosłych? Tylko ten, kto po kilku miesiącach nauki potrafi przeczytać książeczkę (co prawdą cieniutką) w języku angielskim, wie jaka to satysfakcja i jaki dodatkowy zastrzyk motywacji.

E-DZIENNIK

Nie zawsze osobiście odbierasz dziecko z zajęć? A może to już nastolatek, który z mniejszym entuzjazmem odpowiada na pytanie „Co dzisiaj w szkole”? E-dziennik daje możliwość systematycznego monitorowania realizacji materiału, jak i ocen zdobywanych przez syna/córkę.

Chcesz otrzymać check-listę, dzięki której będziesz mogła szybko porównać korepetycje, czy konkretne szkoły językowe?

Pobierz ją tutaj: https://greenschool.pl/pliki/check_lista_korepetycje_czy_szkola.pdf

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

poprzedni następny

Discover more from Blog green school

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading